home | bio | projects | concerts | contact

 

the rnst
pierre-yves martel viola da gamba
éric normand electric bass, electronics
matija schellander double bass

 

the rnst explores the string bass in its various historical embodiments — bass viol, double bass and electric bass — in order to re-envision its role, language and sound. from their origins in the distant sixteenth century to their most recent deployments on the contemporary scene, these three instruments provide a genealogical pretext for discovering a new form of music. with their unorthodox playing techniques and their shared commitment to improvisation, martel, normand and schellander reveal hidden facets of the bass, far from any cliché that might relegate this family of instruments to the background. 

the rnst propose de s'emparer de la basse à cordes dans ses différentes occurrences historiques — basse de viole, contrebasse et basse électrique — pour en  réinventer le rôle, le langage et le son. révélant leurs racines enfouies dans le lointain 16e siècle jusqu'au plus récentes ramifications qui se déploient dans la période contemporaine, les trois instruments s'offrent comme un prétexte généalogique à l'exploration d'une musique nouvelle. par leurs techniques de jeu peu orthodoxes et leur engagement dans les musiques d'improvisation, martel, normand et schellander présentent un visage insoupçonné de la basse, loin du cliché reléguant cette famille d'instruments à l'arrière-plan.